Довідник керівника гуртка


Посадова інструкція керівника гуртка

І Загальні положення
1.1. Керівник гуртка призначається і звільняється з посади відповідним органом управління освітою за поданням директора.
1.2. Керівник гуртка повинен мати вищу або середню спеціальну освіту без вимог до стажу роботи. Особа, яка не має відповідної освіти, але володіє достатнім практичним досвідом, знаннями та вміннями і виконує якісно і в повному обсязі покладені на неї посадові обов’язки, за рекомендацією атестаційної комісії, як виняток, може бути призначена на посаду керівника гуртка.
1.3. Керівник гуртка підпорядковується безпосередньо методисту та заввідділом екології і біології.
1.4. У своїй діяльності керівник гуртка керується Конституцією України і законами України, указами Президента України, рішеннями Кабінету Міністрів України і органів управління освітою всіх рівнів з питань освіти і виховання учнів; правилами і нормами охорони праці, техніки безпеки і протипожежного захисту, а також Статутом і правовими актами закладу (у тому числі правилами внутрішнього трудового розпорядку, наказами і розпорядженнями директора, даною посадовою інструкцією), трудовим договором. Керівник гуртка дотримується Конвенції про права дитини.

ІІ Функції
Основним напрямами діяльності керівника гуртка є:
2.1. Додаткова освіта дітей та учнівської молоді.
2.2. Розвиток творчих здібностей учнів.

ІІІ Посадові обов’язки
3.1. Комплектує склад гуртка, секції, здійснює заходи щодо його збереження протягом усього терміну навчання.
3.2. Здійснює додаткову освіту учнів.
3.3. Забезпечує педагогічно обґрунтований вибір форм, засобів і методів роботи (навчання), виходячи з психофізіологічної доцільності.
3.4. Забезпечує дотримання прав і свобод вихованців.
3.5. Бере участь у розробці та реалізації освітніх програм.
3.6. Складає плани і програми занять, забезпечує їх виконання, веде встановлену документацію і звітність.
3.7. Виявляє творчі здібності учнів, сприяє їхнньому розвитку, форомуванню стійких професійних інтересів і нахилів.
3.8. Підтримує здібних і талановитих учнів, у тому числі дітей з обмежкеними можливостями здоровя.
3.9. Організовує участь вихованців у масових заходах.
3.10. Надає в межах своєї компетенції консультативну допомогу батькам (особам, що їх заміняють), а також педагоггічним працівникам .
3.11. Забезпечує дотримання правил охорони праці під час проведення занять, а також правил техніки безпеки, і протипожеженого захисту, проводить інструктаж учнів з охорони праці з обов’язковою реєстрацією.
3.12. Оперативно повідомляє адміністрацію про кожен нещасний випадок, здійснює заходи щодо надання першої медичної допомоги.
3.13. Підвищує свою кваліфікацію, бере участь у діяльності методичних об’єднань та інших форм методичної роботи.
3.14. Бере участь у роботі педагогічної ради закладу.
3.15. Проходить періодичне медичне обстеження.
3.16. Дотримується педагогічної етики, поважає гідність учнів, захищає їх від будь-яких форм насильства.
3.17. Веде у встановленому порядку документацію.

ІV Охорона праці та безпека життєдіяльності
4.1. Керівник гуртка, секції роботу з охорони праці та безпеки життєдіяльності здійснює згідно із законами України «Про охорону праці», «Про пожежну безпеку», Кодексом законів про працю та іншими нормативними актами про охорону праці та безпеку життєдіяльності.
4.2. Керівник гуртка, секції забезпечує безпечний стан робочих місць, обладанання, приладів, інструментів, спортивного спорядження тощо.
4.3. Проводить інструктаж з учнями, вихованцями з техніки безпеки на заняттях.
4.4. Допускає до занять лише учнів у спецодязі, взутті, інших засобах індивідуального захисту відповідно до вимог.
4.5. Негайно сповіщає директора про нещасний випадок. Несе персональну відповідальність згідно з чинним законодавством за нещасні випадки, що трапились з учнями під час проведення занять (заходів).
4.6. Веде профілактичну, роз’яснювальну роботу серед учнів з безпеки життєдіяльності.
4.7. Бере участь в обговоренні і вирішенні питань з охорони праці та безпеки життєдіяльності.
4.8. Підвищує кваліфікацію, проходить перепідготовку з питань охорони та безпеки життєдіяльності.

V Права
Керівник гуртка має право:
5.1. Брати участь в управлінні закладу в порядку, визначеному Статутом закладу, брати участь у роботі педагогічної ради.
5.2. На захист професійної честі і гідності.
5.3. Знайомитись із скаргами та іншими документами, що містять оцінку його роботи, давати на них пояснення.
5.4. Захищати свої інтереси самостійно і (або) через представника, в тому числі адвоката, у випадку дисциплінарного розлідування або службового розслідування, пов’язаного з порушенням педагогом норм професійної етики.
5.5. На конфіденційність дисциплінарного (службового) розслідування, за винятком випадків, передбачених законодавством.
5.6. Самостійно вибирати і використовувати форми і методи роботи з дітьми, навчальні посібники і матеріали, підручники, методи оцінки знань гуртківців.
5.7.  Підвищувати свою кваліфікацію.
5.8.  Атестуватися на добровільній основі на відповідну кваліфікаційну категорію.
5.9. Давати гуртківцям під час занять і перерв розпорядження, які стосуються організації занять і дотримання дисципліни, притягувати до дисциплінарної відповідальності учнів за дії, що дезорганізують навчально-виховний процес, у встановленому Статутом порядку.

VІ Відповідальність
6.1. Керівник гуртка несе відповідальність згідно із законодавством за якість виконання освітніх програм, життя і здоров’я учнів під час занять, порушення їх прав і свобод.
6.2. За невиконання чи неналежне виконання без поважних причин Правил внутрішнього розпорядку, інших нормативних актів, розпоряджень адміністрації, посадових обов’язків, керівник гуртка несе дисциплінарну відповідальність у порядку, визначеному трудовим законодавством.
6.3. За застосування методів виховання, пов’язаних з фізичним або психічним насиллям над особистістю вихованця, здійснення іншого аморального вчинку керівник гуртка може бути звільнений із займаної посади у відповідності з трудовим законодавством.
6.4. За порушення законодавчих та нормативних актів з охорони праці та безпеки життєдіяльності керівник гуртка може притягуватися до адміністративної, матеріальної та кримінальної відповідальності у порядку, визначеному трудовим і (або) цивільним законодавством.
6.5. За спричинені закладу або учасникам навчально-виховного процесу збитки у зв’язку з виконанням (чи невиконанням) своїх посадових обов’язків керівник гуртка несе матеріальну відповідальність у порядку і в межах, визначених трудовим законодавством.

VІІ Взаємовідносини
Керівник гуртка:
7.1. Працює в режимі виконання об’єму встановленого йому навчального навантаження відповідно до розкладу навчальних занять. Бере участь в обов’язкових планових загальних заходах і самоплануванні обов’язкової діяльності, на яку не встановлені норми часу.
7.2. Самостійно планує свою роботу на навчальний рік. План роботи погоджується з методистом та затверджується директором.
7.3. Подає директору письмовий звіт про свою діяльність за навчальний рік.
7.4. Отримує від адміністрації інформацію нормативно-правового і організаційно-методичного характеру.
7.5. Тісно співпрацює з учителями, батьками гуртківців; систематично обмінюється інформацією з питань, які входять до його компетенції, з педагогічними працівниками .

ФОРМА ЗВІТУ


Звіт
керівника гуртка про виконану роботу за  ____ семестр
20__/ 20__  навчального року

1.            Аналіз виконання навчальної програми та досягнення поставленої мети.
2.            Наповнюваність гуртка та збереження контингенту.
3.            Аналіз охоплення детей у залежності від  віку (за класами).
4.            Аналіз охоплення дітей пільгового контингенту: сироти, напівсироти, діти із багатодітних сімей, діти-чорнобильці, діти із малозабезпечених сімей.
5.            Форми і методи інновації, які використовуються під час навчально-виховного процесу.
6.            Організаційно-масова робота (бесіди, екскурсії, виставки, конкурси, свята и т.д.). Нові форми.
7.            Результативність і досягнення (участь у міських та обласних заходах).
8.            Работа з ообдарованими дітьми, її результативність.
9.            Работа щодо охорони життя та здоров’я дітей.
10.        Работа з батьками, їх допомога.
11.        Проведення відкритих занять (дата, тема).
12.        Методична робота (реферати, розробки занять та виховних заходів).
13.        Робота з удосконалення педмайстерності (участь у семінарах, педрадах, у засіданнях методичного об’єднання керівників гуртків, використання ефективного передового досвіду).
14.        Оформлення кабінету, використання цього оформлення у навчальному процесі.


Керівник гуртка   _________________________ П.І.Б.
                                                   підпис

«__» _______ 20__

Перелік документів, що повинен мати керівник гуртка.
1.     Журнал планування та обліку роботи.
2.     Програма гуртка.
3.     Розклад занять.
4.     Поурочні плани проведення занять гуртків.
5.     Тематику та методичні рекомендації, літературу за напрямком роботи гуртка.




                                                  

                                          Пам’ятка
          керівнику гуртка закладу позашкільної освіти 

1.      Укомплектовувати гурток учнями з 1 до 15 вересня поточного навчального року. Даний час вважається робочим часом керівника.
2.      Керівник гуртка несе відповідальність за збереження контингенту та кінцевий результат роботи гуртка.
3.      Несе відповідальність за життя і здоров’я дітей під час занять та дотримання санітарно-гігієнічних норм і правил.
4.      Керівник гуртка повинен мати: навчальну програму, календарно-тематичний план, план виховної роботи гуртка на навчальний рік та літній період, погоджений методистом та затверджений директором, план-конспект кожного заняття, плани на канікули, папка документації тощо.
5.      Мати журнал обліку гурткової роботи та вести його згідно всіх розділів.
6.      Проводити заняття гуртка згідно затвердженого плану роботи в години передбачені розкладом занять.
7.      Вчасно проходити медогляд і здати санітарну книжку за вимогою.
8.      Проводити інструктажі  з техніки безпеки, реєструючи їх в журнал відповідного зразка.
9.      Приділяти належну увагу роботі з обдарованими і талановитими дітьми, а також з дітьми з особливими фізичними потребами.
10.  Організовувати і проводити  масові заходи, виставки, змагання, вікторини, екскурсії тощо.
11.  Забезпечувати участь гуртківців в масових заходах, показових виступах, виставках творчості, представляти кращі роботи гуртківців на конкурсах всіх рівнів.
12.  Оформити папку-портфоліо досягнень колективу.
13.  Згідно графіка проводити відкрите заключне заняття гуртка, відкритий виховний захід, а в кінці року звітній концерт або виставку.
14.  В кінці року, згідно вимог, робити звіт роботи гуртка.
15.  Вчасно і в повному обсязі здавати поточну інформацію.
16.  Здавати дані про кількісний склад гуртка. Звіт ПЗ-1 станом на 15 вересня та 01 січня.
17.  Вести облік матеріальних цінностей, що видаються для роботи гуртка, стежити за станом обладнання, своєчасно проводити профілактику та ремонт. Як матеріально-відповідальна особа, нести повну відповідальність за збереження інвентаря.
18.  Обов’язково відвідувати методичний день , для інформаційного і методичного навантаження.
19.  Працювати в тісному контакті з батьківським комітетом.


Методичні рекомендації та основні вимоги до ведення журналу планування та обліку роботи гуртка.

  Журнал планування та обліку роботи є державним обліковим фінансовим документом, обов’язковим для ведення кожним керівником гуртка.
  Журнал гурткової роботи заповнюється відповідно до програм, затверджених Міністерством освіти України, обласними управліннями освіти, районними відділами освіти.
Згідно з  класифікацією (за С.Лебедєвим) виділяють чотири види навчальних програм:
 -типові (орієнтовні);
 -модифіковані (модернізовані, адаптовані);
 -експериментальні;
 -авторські.
 Основою модифікованої (адаптованої) програми є зразкова (типова) програма, змінена з урахуванням особливостей освітнього закладу, віку та рівня підготовки вихованців, режиму і часових параметрів здійснення діяльності, нестандартності індивідуальних результатів навчання і виховання. Корективи вносяться в програму самим педагогом і не порушують концептуальних основ організації навчального процесу, традиційної структури занять, передбачених програмою, яку було взято за основу. Діагностика результативності роботи за такими програмами пов’язана з демонстрацією досягнень вихованців на олімпіадах, конкурсах, звітних концертах, виставках, змаганнях, конференціях тощо.
 Модифікована програма обов’язково має бути обговорена й затверджена методичною або педагогічною радою закладу та погоджена з районним науково-методичним центром.
 Експериментальна програма розробляється педагогом з метою вирішення певного практичного завдання, пов’язаного з подоланням труднощів у навчальному процесі чи постановкою більш складних завдань. Така програма стосовно програми типової може передбачати зміни у змісті і щодо методів навчання.
 На роботу за експериментальною програмою повинен даватися дозвіл Головного (районного) управління освіти. Після цього програма обов’язково проходить апробацію. У випадку виявлення новизни пропозицій автора, експериментальна програма може претендувати на статус авторської.
 Авторська програма – спроектований самим педагогом на основі власної методичної концепції навчально-виховний процес, спрямований на оновлення змісту освіти і одержання вагомих результатів. При цьому назва “авторська” вимагає документальних підтверджень новизни й належності цієї новизни автору. Для цього претендент на авторство в пояснювальній записці до програми повинен переконливо показати принципові відмінності його розробки від підходів інших авторів, які вирішували подібну проблему.
 Як і будь-який інноваційний проект, авторська програма має пройти фахову та науково-методичну експертизу. У листі МОН України № 1/9 – 472 від 28.10.02 сказано: «Авторські навчальні програми та посібники можуть використовуватися після відповідного рецензування, схвалення науковими Радами певного профілю, погодження в інститутах післядипломної освіти та затвердження відповідними управліннями освіти і науки». В окремих випадках авторам програм, які пройшли відповідну експертизу, видається сертифікат (свідоцтво), який підтверджує, що програма дійсно є авторською і належить її творцю на правах інтелектуальної власності.
 Журнал заводиться для кожної групи гуртка окремо на весь навчальний рік.
 Журнал ведеться керівником гуртка. Він несе особисту відповідальність за стан його ведення.
Усі записи в журналі ведуться чисто, охайно та регулярно кульковою ручкою тільки синього кольору. Не допускаються виправлення, заклеювання, закреслювання, використання коректору!
 У розділі «Мета і основний зміст роботи» викладаються основні положення пояснювальної записки програми роботи гуртка. Напрям, рівень та рік навчання.
Початковий рівень – закладається фундамент базових знань і умінь вихованців, учнів, слухачів в об’ємі вимог позашкільним навчальним закладом еколого-натуралістичного спрямування. Він виконує функцію допрофесійної (загальної, профорієнтаційної) підготовки вихованців, учнів, слухачів розкриваючи їх здібності, хобі та інші особистісні якості.
Основний рівень – етап спеціалізації та поглиблення знань за напрямками навчання спрямований на здійснення профільної підготовки вихованців, учнів, слухачів і опанування професії (спеціальності), що дає можливість диференційованого навчання, яке передбачає врахування всіх аспектів освітніх потреб, нахилів та здібностей учнів і створення умов для навчання відповідно до певного професійного самовизначення та забезпечується за рахунок спеціалізованих програм навчання позашкільних навчальних закладів, індивідуальних програм і проектів затверджених у установленому порядку.
Вищий рівень – етап профільного та допрофесійного навчання, який передбачає створення умов для отримання вихованцями, учнями, слухачами рівня знань відповідно до стандарту законодавчо визначених кваліфікаційних вимог набуття професії та спрямований на набуття учнівською молоддю навичок самостійної науково-практичної дослідницько-пошукової діяльності, розвиток моральних, інтелектуальних, комунікативних, творчих, фізичних, соціальних якостей, що прагне до саморозвитку та самоосвіти.

 Дні й години занять гуртка визначаються у відповідності до тарифікаційного списку, вимог закону України «Про позашкільну освіту» та за погодженням із директором ХОЦНТТУМ. Зміна часу проведення занять має бути погоджена з методистом. Керівник гуртка має право протягом 15 днів (з 1 по 15 вересня) на комплектування груп. Цей період вважається його робочим часом. Як тільки групи укомплектовані керівник гуртка подає директору на затвердження графік занять і гурток починає свою діяльність.
 План роботи гуртка складається на перше півріччя, друге півріччя та на літні канікули у відповідності до програми. Нумерація тем з першого півріччя продовжується на друге півріччя і т.д.. У плані записується розділ програми. В графі «Кількість годин» ставиться кількість годин відведених на кожен розділ. В графі «Календарні строки виконання» вказуються всі дати занять, на які розрахований даний розділ за винятком святкових днів. План роботи на півріччя планується і записується відповідно до відведених сторінок. В кінці сторінки ставиться підпис керівника гуртка.
 У розділі «Відомості про членів гуртка» зазначається номер, прізвище, ім’я, по батькові дитини, рік народження, назва школи, клас, місце роботи батьків, домашня адреса, телефон, дата вступу в гурток, дата і причини вибуття з гуртка.
 У розділі «Облік відвідування» застосовуються  наступні умовні позначки:
  «нб»- був відсутній з невідомої причини;
  «сп»- спізнився;
  «п»- був відсутній с поважної причини;
  «хв»- був хворий.
Проти прізвища учня, який вибув, пишеться – «вибув».
 У розділі «Облік роботи гуртка» вказується номер заняття, дата проведення, тема заняття (зміст роботи на занятті), кількість годин (відповідно до календарно- тематичного плану), підпис керівника гуртка. Дата занять, які записані в розділах «Облік відвідування» та «Облік роботи гуртка» мають співпадати і становити однакову кількість. Нумерація занять не переривається протягом всього року.
 Кількість записаних годин має відповідати погодинному педагогічному навантаженню.
Для розділів «Облік відвідування» та «Облік роботи гуртка» на кожен місяць відводиться окрема сторінка.
 Облік робочого часу в дні відсутності дітей ( на випадок карантину, днів здоров’я, туристичних поїздок тощо на підставі наказів відділу освіти, директора) керівник гуртка може вести записи в розділі «Масова та суспільно-корисна робота гуртка», вказуючи дату, зміст діяльності (виготовлення методичних посібників, пристроїв, наочного приладдя, ремонт приладів, написання розробок, сценаріїв масових заходів тощо), кількість годин, підпис.
  В розділі «Облік роботи гуртка» записується номер, дата, тема і зміст заняття, кількість годин, а замість підпису керівника гуртка пишеться слово «карантин».
  У випадку лікарняного записується номер, дата, тема і зміст заняття, кількість годин, а замість підпису керівника гуртка пишеться слово «лікарняний».
  В цих випадках  теми занять, які були пропущені переносяться і записуються індивідуально за погодженням методиста (наприклад, на одному занятті може бути викладено дві теми або ці теми занять плануються на період літніх канікул).Програма повинна бути виконана в повному обсязі!
 В розділі «Масова та суспільно корисна робота гуртка» ведеться облік зайнятості гуртка в підготовці і проведенні міських, районних, всеукраїнських заходів (виставки, концерти, конкурси, творчі звіти, змагання, екскурсії, батьківські конференції тощо).
 Директор, заступник директора та методисти систематично контролюють правильність ведення журналу. На сторінці «Зауваження та пропозиції» щодо ведення журналу роблять запис про результати перевірки журналу.

  
Алгоритм побудови виховного заходу

1-й етап. Моделювання:
- вивчення запитів дитячого колективу;
- вибір форми заняття (круглий стіл, вікторина, ігрова програма тощо);
- постановка мети заняття, відповідно до якої вибирають тему заняття. Мета позакласного виховного заняття має відображати розвивальну, корекційну функції;
- формулювання ідеї даного заняття;
- відбір змісту, методів, засобів.

2-й етап. Практичне виконання:
- організаційний момент (0.5-3 хв.): передбачає переключення дітей з навчального на інший вид діяльності. Головна мета викликати інтерес, позитивні емоції;
- вступна частина (8-13 хв.): активізація дітей за допомогою проблемної бесіди, ребуса, кросворда, вікторини тощо;
- основна частина (15-20 хв.): реалізація головної ідеї заняття;
- заключна частина (10 хв.): налаштувати дітей на практичне застосування набутого досвіду. Підсумки.

3-й етап. Аналіз діяльності:
- відповідність змісту накресленої мети, рівню підготовки, запитам та інтересам учнів; підготовленість заняття;
- правильність вибору форми заняття, відповідність її змісту, доступність для дітей;
- актуальні та сучасні заняття;
- зацікавленість та активність дітей.


Система діяльності педагога у підготовці і проведенні заняття
      Керівник гуртка здійснює оптимальний вибір форм, методів засобів навчання і виховання гуртківців, раціонально розподіляє час заняття на пасивні і активні форми роботи з дітьми. Інтенсифікації процесу засвоєння знань, вмінь та навичок на заняттях сприяє використання сучасних педагогічних технологій навчання та виховання.
    Система діяльності педагога у підготовці та проведенні заняття передбачає:
1.     Усвідомлення значення теми і мети заняття:
-         визначення змісту;
-         навчально-методичні посібники;
-         зв'язок з попереднім заняттям;
-         визначення мети (освітньої, розвивальної, виховної).
2.     Підбір матеріалу до теми заняття:
-         відбір змісту й обсягу знань з теми;
-         підбір доцільних фактів, прикладів;
-         підготовка наочних посібників, ТЗН;
-         визначення творчих і навчально-дослідних завдань;
-         визначення колективних та індивідуальних форм роботи.
3.     Підготовка плану-конспекту заняття (логіко-структурні схеми зайняття):
-         складання плану;
-         визначення питань для обговорення і розгляду;
-         залучення учнів до колективної підготовки заняття;
-         колективне планування варіанту заняття;
-         визначення домашнього завдання.
4.     Апробація підготовленого заняття:
-         визначення основних частин змісту матеріалу, на які звертається увага дітей;
-         уточнення часу і темпу проведення заняття.

Підготовка та проведення підсумкових (відкритих) занять

      У кожному освітньому закладі наприкінці семестру підводяться підсумки роботи гуртка. Оптимальною формою роботи для підведення підсумків за семестр є підсумкові заняття. Підсумкові заняття проводяться 2 рази на рік.. На підсумкове заняття запрошуються педагоги даного та суміжного профілю, батьки та представники адміністрації. Крім цього, кожне підсумкове заняття має відповідати певним вимогам.



Організація та проведення підсумкових занять
1.     Планується заняття таким чином, щоб на ньому в повній мірі було продемонстровано рівень знань і вмінь вихованців їх успіхи та досягнення.
2.     Добір оптимальних методів і форм проведення заняття. Це може бути диспут, бесіда ділова гра, вистава, концерт, тестування, тощо. Педагог сам вирішує, що саме йому підходить, але при виборі методів і форм необхідно врахувати вік, рівень та термін навчання в гуртку, індивідуальні особливості дітей.
3.     Добір необхідного для заняття обладнання.
4.     Складання плану-конспекту.

Оформлення досягнень керівника гуртка
   
        Із розвитком науково-технічного прогресу є можливість показати професійну діяльність педагога та його особисті якості різнобічно, наглядно та естетично. Оцінити знання, уміння, досвід роботи, особисті якості керівника гуртка чи окремого вихованця допомагає порт-фоліо.
    Є різні види порт-фоліо:
    - порт-фоліо досягнень;
    - порт-фоліо тематичний;
    - порт-фоліо презентація;
    - порт-фоліо комплексний.
   Порт-фоліо досягнень (зразок)     
1.     Титульний аркуш-назва управління освіти, назва закладу, назва гуртка та прізвище ім’я по батькові керівника гуртка.
2.     Візитна картка керівника гуртка містить паспортні дані, адрес та телефон для контакту, визначення педагогічної задачі над якою працює педагог-позашкільник, з чого складається методичний супровід педагогічної задачі (перелік).
3.     Матеріали методичного супроводу (приклади планування занять з учнями; адаптація програми профільного гуртка чи розробка авторської програми; розробка тестового контролю знань гуртківців; методичні особливості у роботі керівника гуртка).
4.     Інформація про засоби навчання: перелік відеофільмів, навчальних фільмів, таблиць, роздаткового матеріалу тощо.
5.     Особливості організації роботи з гуртківцями (участь гуртківців у конкурсах різних рівнів).
6.     Матеріали про участь в масових заходах ( розділ, де збираються документи, які підтверджують наявність результатів).

Примітка
Порт-фоліо може мати наступну структуру:
-         Персональний блок (розділ, у якому показується особистість власника порт-фоліо, можуть бути розміщенні фотографії, резюме, досвід роботи, супроводжувальні листи, інформація про автора, короткий зміст порт-фоліо).
-         Колектор-індивідуальна освітня карта ( розділ, де зібрані матеріали діагностування атестації, курсової підготовки, посвідчення, дипломи про освіту, інформація про заклади, де автор навчався).
-         Робочі матеріали (розділ у якому господар формує банк ідей, створює перспективні плани, програму діяльності, збирає корисну інформацію з інтернету, літератури тощо.
-         Досягнення, офіційні документи (дипломи, грамоти, сертифікати, подяки, які підтверджують наявність результатів).



План порт-фоліо досягнень учня

1.     Титульний аркуш – назва управління освіти, якому підпорядковано заклад, назва закладу освіти, назва гуртка, прізвище, ім’я по батькові гуртківця та прізвище, ім’я по батькові керівника гуртка.
2.     Візитна карта гуртківця – назва загально-освітнього та позвшкільного                      навчальних закладів, адреса та телефон для контакту визначення творчої та наукової теми над якою працює учень, особисті завдання.
3.     Презентація творчих робіт (фотографії). Відгуки, рецензії на творчі роботи, рекомендації щодо участі в різноманітних заходах.
4.     Відзнаки: грамоти, дипломи, лист-подяки батькам тощо.
5.     Інформація про участь в олімпіадах, конкурсах та інших заходах. Самозвіт про участь.
6.     Рефлексивне порт-фоліо: залікові роботи, робота з літературою, статті, малюнки, фото, відео-роботи та презентації. 
                                               


                                                       













Організація техніки безпеки в гуртках позашкільного закладу

1.     Правила поведінки в гуртку.
2. Журнал реєстрації вступного інструктажу.
3. Журнал реєстрації цільового інструктажу.
4. Журнал інструктажу на робочому місці.
5.     Типові інструкції з ТБ на кожному робочому місці.
6.     Перелік шкідливих речовин.
7.     Перелік необхідних медикаментів.
8.     Інструкції:
-         на випадок виникнення пожежі;
-         надання першої допомоги при травмах;
-          надання першої допомоги при ураженні електричним струмом.
9.     Перелік бесід з ТБ.



Обов’язки керівника гуртка позашкільного закладу по організації роботи охорони праці вихованців:

1.  Знати і виконувати вимоги нормативних актів про охорону праці, правила поведінки в навчальному закладі.
2.  Користуватись засобами колективного та індивідуального захисту, дотримуватись зобов’язань щодо охорони праці, передбаченим колективним договором та правилами внутрішнього розпорядку установи.
3.  Особисто вживати заходів щодо усунення будь-якої ситуації, яка створює загрозу життю чи здоров’ю.
4.  Розробляти і переглядати один раз на три роки інструкції з техніки безпеки для навчальних лабораторій відповідно до типових інструкцій.
5.  Забезпечувати безпечний стан робочих місць, обладнання, приладів, інструментів тощо.
6.  Проводити інструктаж з гуртківцями з техніки безпеки на заняттях з обов’язковою реєстрацією в журналі.
7.  Не дозволяти працювати вихованцям без відповідного спецодягу, взуття та інших засобів індивідуального захисту.
8.  Слідкувати за справністю розеток, вимикачів світла, електроприладів. При виявленні несправності вище зазначених предметів повідомити керівнику закладу.
9.  Негайно сповіщати керівника установи про нещасний випадок.
10. Нести персональну відповідальність згідно з чинним законодавством за нещасні випадки, що трапились з вихованцями під час проведення занять (заходів).
11.  Ретельно оглядати перед початком занять місце проведення занять відповідно санітарно-гігієнічних умов, які ставляться до навчальних кабінетів; інструктувати вихованців про порядок, послідовність та заходи безпеки під час виконання вправ; перевіряти справність інвентаря, надійність установлення і закріплення обладнання.
12.  Вести профілактичну роботу щодо запобігання травматизму серед вихованців.


Порядок проведення та реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності
1.     Інструктажі з безпеки життєдіяльності містять питання охорони здоров’я, пожежної радіаційної безпеки, безпеки дорожнього руху, реагування на надзвичайні ситуації безпеки, побуту тощо.
2.     Учні і вихованці, які інструктуються, розписуються в журналі, починаючи з 9-го класу.
3.     Перед початком навчальних занять один раз на рік, а також при зарахуванні до закладу вихованця проводиться вступний інструктаж.
4.     Запис про вступний інструктаж робиться на окремій сторінці і додається до журналу обліку навчальних занять (додаток №1).
5.     Первинний інструктаж з безпеки життєдіяльності проводиться на початку заняття у кожній лабораторії, кабінеті,  майстерні тощо, наприкінці навчального року перед початком канікул.
         Первинний інструктаж проводять керівники гуртків з вихованцями, а   також з батьками, які беруть участь у позанавчальних заходах.
         Первинний інструктаж також проводиться перед виконанням кожного завдання, повязаного з використанням різних матеріалів, інструментів, приладів, на початку року, заняття, практичної роботи тощо.
   Запис про проведення первинного інструктажу робиться в окремому журналі реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності, який зберігається в кожному кабінеті, лабораторії, майстерні, спортзалі тощо.
   Первинний інструктаж, який проводиться перед початком кожного практичного заняття, реєструється в журналі обліку навчальних занять.
6.     Позапланоаний інструктаж з вихованцями проводиться у разі порушення     
ними вимог нормативно-правових актів з охорони праці, що може призвести, чи призвело до травм, у разі нещасних випадків за межами закладу.
    Реєстрація позапланового інструктажу робиться в журналі реєстрації інструктажів з безпеки життєдіяльності, який зберігається в кабінеті, навчальній лабораторії.
7.     Цільовий інструктаж проводиться з вихованцями, у разі організації поза навчальних заходів (екскурсії, спортивні змагання, концертні виступи тощо), під час проведення громадських, поза навчальних робіт (прибирання території, приміщень тощо). Реєстрація цільового інструктажу здійснюється в журналі інструктажів.
8.     Первинний , позаплановий, цільовий інструктажі проводять керівники гуртків за відповідними інструкціями чи програмами.
9.     Відмітка про проведення первинного та позаплановоного інструктажів робиться в журналі реєстрація інструктажів з питань охорони праці (додаток №2).


Інстукція
з охорони праці під час проведення екскурсій

 1.  Загальні вимоги безпеки:
     - вибирають такий об’єкт для екскурсії, на якому забезпечується повна безпека її проведення;
     - керівники відповідають за дотримання правил техніки безпеки та за охорону життя учнів;
    - забороняється проводити екскурсії на відкритих і закритих розподільних пристанях при настанні грози, під час дощу, туману, і в темний час доби;
     - керівники екскурсії повинні вести постійний нагляд за гуртківцями.
2.  Вимоги безпеки перед початком проведення екскурсії:
     - перед кожною екскурсією вихованців ознайомлюють із загальною характеристикою об’єкта екскурсії, її маршрутом і правилами безпеки, яких необхідно дотримуватись під час проведення екскурсії;
    - кількість вихованців, які одночасно беруть участь в екскурсії, не повинна перевищувати 25 чоловік;
    - вирушаючи на екскурсію з вихованцями, керівник повинен мати при собі дорожню аптечку першої допомоги;
    - допущені до екскурсії повинні бути відповідно одягнені, не мати при собі предметів, що створюють небезпеку під час екскурсії.
3.  Вимоги безпеки під час проведення екскурсії:
    - другу перекличку і відмітку присутніх гуртківців проводять після прибуття на місце екскурсії;
     - якщо для доставки вихованців до місця екскурсії використовується громадський транспорт, посадку здійснюють групами під керівництвом дорослих. При цьому в транспортні засоби входять спочатку гуртківці, а потім керівник. У такому самому порядку здійснюється висадка дітей із транспортного засобу. Можна доставляти вихованців до місця екскурсії також на спеціально виділених транспортних засобах. Для цього дозволяється використовувати автобуси і закриті вантажні машини;
      - перевозити на відкритих вантажних машинах дітей забороняється;
      - під час екскурсії забороняється розпалювати багаття, щоб уникнути пожеж та опіків учнів;
       - забороняється під час екскурсії пити воду з відкритих водойм;
       - під час екскурсії вихованцям забороняється знімати взуття і ходити босоніж.
4. Вимоги безпеки під час закінчення екскурсії:
      - після закінчення екскурсії, перед відправленням у зворотній шлях, керівники виводять всіх вихованців з об’єкта екскурсії і перевіряють наявність їх за списком;
       - після повернення з екскурсії ще раз перевіряють наявність гуртківців за списком.
5.  Вимоги безпеки в аварійних ситуаціях:
       - у випадку аварійної ситуації на місці екскурсії керівники виводять вихованців у безпечне місце;
        - при нещасному випадку гуртківців виводять у безпечне місце, а потерпілому надають першу лікарську допомогу.




Інструкція
з охорони праці при проведенні масових заходів у навчальних закладах

1.     Загальні положення
      Відповідальний за проведення масових заходів і дотримання гігієнічних норм і вимог з охорони праці та пожежної безпеки проводить інструктаж з черговими керівниками, вихованцям  про заходи пожежної безпеки і правила евакуації дітей з приміщень на випадок пожежі та правила поведінки учнів, при проведенні масових заходів.
     Нас проведення масових заходів необхідно обов’язково організовувати чергування членів добровільної пожежної дружини, а приміщення забезпечувати необхідною кількістю первинних засобів пожежогасіння, що зосередженні в сусідньому приміщенні.
      Приміщення, в яких проводяться масові заходи, повинні мати неменше як два ходи на зовні.
       У деревяних будівлях дозволяється проводити масові заходи в приміщеннях, розміщених не вище другого поверху.
        Забороняється проводити масові заходи в тих будівлях, які не відповідають правилам пожежної безпеки.
       Коридори, проходи і виходи, призначені для евакуації людей, повинні бути вільними. Двері приміщень під час проведення масових заходів забороняється замикати на замок або запори, які важко відчиняються.
       Біля кожних дверей повинен невідлучно перебувати черговий з числа  викладацького, обслуговуючого персоналу або учнів старших класів.
        Вікна приміщень не повинні мати решіток. На час проведення масових заходів вікна не можна зачиняти ставнями, ролетами, якщо немає постійних джерел електроживлення; пересувна електростанція повинна встановлюватися на відстані не ближче як 10м. від будівлі і споруд.

       2.Вимоги безпеки перед початком проведення заходів
        Відовідальні за проведення масових заходів перед початком проведення заходів повинні ретельно оглянути всі приміщення, запасні виходи і особисто переконатися в повній готовності їх щодо пожежної безпеки та в забезпеченні приміщення первинними засобами пожежегасіння, перевірити справність електроапаратури, задіяної в масових заходах.

3.     Вимоги під час проведення

Проведення заходів з дітьми повинні невідлучно перебувати черговий керівник. Він зобовязаний стежити за точним виконанням заходів безпеки під час проведення масових заходів.
       Під час показу спектаклів та інших заходів у навчальних закладах не дозволяється влаштовувати світлові ефекти з використанням хімічних та інших речовин, що можуть спричинити згорання.

























                                                                                             






 

 

 

 

 





Немає коментарів:

Дописати коментар